Pedagógia szakos bölcsész, Gyógypedagógus, Montessori pedagógus, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, közoktatási szakértő
A budapesti Montessori iskola egyik alapítója, 10 évig vezetője. „Montessori pedagógus” diplomáját a bécsi Pedagógiai Akadémián szerezte. A Kedvesház-pedagógia módszertanának és pedagógus-továbbképzési programja tréninganyagának társkidolgozója, a Kedveskönyv c. módszertani kézikönyv a társszerzője. Lázár Péterrel együtt, 2000. óta vezet Kedvesház-pedagógia továbbképzéseket. Nevéhez fűződik a Kedvesház-pedagógia kiterjesztésének alapját jelentő „Kedvesház-sztenderd” alapdokumentum kidolgozása (2014), mely óvodára, iskolára, kollégiumra és tanodára vonatkoztatva tartalmazza a Kedvesház-pedagógia irányelveit, módszertani előírásait, tevékenységi rendjét, valamint dokumentációs rendszerét.
„A Kedvesház-pedagógiai megközelítést már a pályám kezdetén magaménak éreztem. Gyógypedagógusként a csepeli iskolában hamar megtanultam, ha eredményt akarok elérni, olyan feltételeket kell teremtenem, ami mindenféle „más”-ságú tanulónak esélyt biztosít az iskolai sikerességhez. Arra törekedtem, hogy „megtanuljak minden gyereket”; keressem a pozitívumokat, megtaláljam az épp funkciókat, amikre építeni lehet a fejlesztést. Később a nevelési tanácsadói munkám során igyekeztem hidat építeni iskola és családok között. A sok szélmalomharc csak még inkább erősítette bennem a „hídépítés a család felé” elvének fontosságát és azt, hogy a „hídépítő szerep” is része kell(ene) legyen a pedagógusi munkának.
A Montessori pedagógia – szemléletében és gyakorlatában is – nagyon közel áll a Kedvesház-pedagógiához. Ezért is volt nagy öröm és lelkesítő szakmai feladat férjemmel, Lázár Péterrel a Kedveskönyv megírása, a Kedvesház-pedagógia kidolgozása, pedagógiai rendszerbe foglalása. Büszke vagyok munkánkra és eddigi eredményeinkre, mert a sok éves Kedvesház-pedagógusi tréneri munkám során azt tapasztaltam, hogy óriási hiányt és szükségletet pótol a Kedvesház-pedagógia módszertana. Olyan gyakorlati, pedagógiai eszköztudás, ill. a megváltozott pedagógusi szerepekhez társuló kompetencia-készségek elsajátítását teszi lehetővé a pedagógusok számára, melyek alkalmazásával képesek lesznek kezelni, és jobban megoldani a roma/hátrányos helyzet okozta pedagógiai kihívásokat, ezáltal valódi integrált oktatás-nevelést tudnak megvalósítani az óvodákban, iskolákban. Azért is tartom fontosnak a Kedveskönyvet és a tanfolyamainkat, mert a mai napig hiányoznak a tanárképzésből az ilyen irányú stúdiumok, melyek gyakorlati, módszertani segítséget jelentenének a leendő pedagógusoknak.
A továbbképzéseken egyre több megfásult kollégával találkozunk, akik belefáradtak már a szélmalomharcba. Jó érzés tapasztalni, hogy a rendhagyó tanfolyamaink által megerősítéshez, feltöltődéshez jutnak, a Kedvesház-pedagógia révén pedig hitet és megújulási lendületet kapnak egy sikeresebb pedagógiai gyakorlat megvalósításához.”
Bordács Margit