Pedagógia szakos bölcsész, Biológia-testnevelés szakos tanár, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, a Kedvesház alapítója
Állami gondozásban nevelkedett roma származású pedagógus.
Nevelői (Havasi Miklós és Havasi Miklósné – Edit Néni –) indíttatására lett pedagógus. Pályáját 1985-ben nevelőtanárként kezdte a Berkeszi Nevelőotthonban, ahol felnőtt. Később nevelőszülőként 10 állami gondozott gyereket vett magához, akiket nagykorúságukig nevelt, saját családjában Nyírteleken.
A Kedvesház-pedagógia gyakorlatának kifejlesztését, a tanyabokrokból bejáró –, többnyire túlkoros roma/hátrányos helyzetű gyerekekből álló –, un. „korrekciós” első osztály tanítójaként kezdte a Nyírteleki iskolában 1993-ban, majd 1995-től a Kedvesház Kollégium létrehozójaként és vezetőjeként teljesítette ki.
A Kedvesház működési- és életrendjének kialakításával megalkotta, majd megszilárdította a Kedvesház Esélyteremtő Programot. Így jöhetett létre egy új (preventív) gyermekvédelmi modell, a Kedvesház intézménye, ami hetes-otthon kollégiumként működve, komplex integrált - szociális-, oktatási-, gyermek- és családvédelmi – szolgáltatásaival jelenleg is egyedülálló a magyar intézményi ellátórendszerben.
Feleségével és alkotótársával, Bordács Margittal, közös munkájuk a Kedvesház-pedagógia rendszerbe foglalását és módszertani leírását tartalmazó tanári kézikönyv (Kedveskönyv, Budapest, 2002.) Szintén közösen fejlesztették ki a Kedvesház-pedagógia 3X30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programját és a hozzá tartozó segédanyagokat.
2000-től kezdődően feleségével együtt a Kedvesház-pedagógia és a Kedvesház Esélyteremtő Program terjesztésével foglalkoznak. Munkájuk révén több száz óvodában, iskolában, több ezer pedagógus sajátította el Kedvesház-pedagógiát és alkalmazza sikerrel a mindennapokban.
Lázár Pétert Magyarország kormánya 2012-ben Nemzetiségekért díj kitüntetésbe részesítette a Kedvesház létrehozásáért, működtetéséért, valamint a Kedvesház-pedagógia terjesztéséért.
„Volt állami gondozottként roma értelmiségivé válva, jól tudom, mit jelent a hátrányos helyzet, milyen család nélkül felnőni, „pettyetlen katicának lenni” a pettyesek között, és tapasztalatból ismerem, a kiszolgáltatottsági lét félelem-és tehetetlenség érzését.
A Kedvesház-pedagógiával és a Kedvesházzal azt is megtapasztalhattam, hogy milyen sokat jelent jó tanítónak lenni a gyerekek és a szülők szemében, mit jelent esélyt adni, reményt és biztonságot nyújtani azoknak, akiknek a legnagyobb szükségük van rá.
Sorsdöntő volt az, hogy 4 évesen intézetbe kerültem. Sorstalálkozás volt Edit néni és Miklós bácsi, (pedagógus házaspár) akik, felneveltek a nevelőotthonban. Szeretetükért hálával és köszönettel tartozom. Nekik köszönhetem, hogy egyetemet végzett pedagógus vált belőlem és rátaláltam arra az útra, ami a Kedvesház-pedagógiához, a Kedvesház létrehozásához és Bordács Margóhoz vezetett.
Margóval jól kiegészítjük egymást, jó párost alkotunk, középpontjai vagyunk egymás életének. Büszkék vagyunk közös alkotásunkra a „Kedveskönyv”-re, és a Kedvesház-pedagógia terjesztésében elért eredményeinkre.
A Kedvesház-pedagógia minden gyerek neveléséhez jó megközelítés és módszer. A roma és hátrányos helyzetű gyerekek integrált neveléséhez pedig kifejezetten „jó kulcs”.
Manapság egyre több teher nehezedik a pedagógusokra, melyek folyamatos próbatétel elé állítják őket szakmailag és emberileg egyaránt.
Az gondolom, hogy ezt a munkát csak hittel, ügyiránti elkötelezettséggel lehet jól végezni. Ez pedig csak akkor működik, ha örömöt, sikerélményt jelent a munkavégzés. Ahhoz pedig mindenkinek szüksége van néha megújulásra és feltöltődésre. Mi ehhez igyekszünk hozzájárulni.”
Lázár Péter
Pedagógia szakos bölcsész, Gyógypedagógus, Montessori pedagógus, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, közoktatási szakértő
A budapesti Montessori iskola egyik alapítója, 10 évig vezetője. „Montessori pedagógus” diplomáját a bécsi Pedagógiai Akadémián szerezte. A Kedvesház-pedagógia módszertanának és pedagógus-továbbképzési programja tréninganyagának társkidolgozója, a Kedveskönyv c. módszertani kézikönyv a társszerzője. Lázár Péterrel együtt, 2000. óta vezet Kedvesház-pedagógia továbbképzéseket. Nevéhez fűződik a Kedvesház-pedagógia kiterjesztésének alapját jelentő „Kedvesház-sztenderd” alapdokumentum kidolgozása (2014), mely óvodára, iskolára, kollégiumra és tanodára vonatkoztatva tartalmazza a Kedvesház-pedagógia irányelveit, módszertani előírásait, tevékenységi rendjét, valamint dokumentációs rendszerét.
„A Kedvesház-pedagógiai megközelítést már a pályám kezdetén magaménak éreztem. Gyógypedagógusként a csepeli iskolában hamar megtanultam, ha eredményt akarok elérni, olyan feltételeket kell teremtenem, ami mindenféle „más”-ságú tanulónak esélyt biztosít az iskolai sikerességhez. Arra törekedtem, hogy „megtanuljak minden gyereket”; keressem a pozitívumokat, megtaláljam az épp funkciókat, amikre építeni lehet a fejlesztést. Később a nevelési tanácsadói munkám során igyekeztem hidat építeni iskola és családok között. A sok szélmalomharc csak még inkább erősítette bennem a „hídépítés a család felé” elvének fontosságát és azt, hogy a „hídépítő szerep” is része kell(ene) legyen a pedagógusi munkának.
A Montessori pedagógia – szemléletében és gyakorlatában is – nagyon közel áll a Kedvesház-pedagógiához. Ezért is volt nagy öröm és lelkesítő szakmai feladat férjemmel, Lázár Péterrel a Kedveskönyv megírása, a Kedvesház-pedagógia kidolgozása, pedagógiai rendszerbe foglalása. Büszke vagyok munkánkra és eddigi eredményeinkre, mert a sok éves Kedvesház-pedagógusi tréneri munkám során azt tapasztaltam, hogy óriási hiányt és szükségletet pótol a Kedvesház-pedagógia módszertana. Olyan gyakorlati, pedagógiai eszköztudás, ill. a megváltozott pedagógusi szerepekhez társuló kompetencia-készségek elsajátítását teszi lehetővé a pedagógusok számára, melyek alkalmazásával képesek lesznek kezelni, és jobban megoldani a roma/hátrányos helyzet okozta pedagógiai kihívásokat, ezáltal valódi integrált oktatás-nevelést tudnak megvalósítani az óvodákban, iskolákban. Azért is tartom fontosnak a Kedveskönyvet és a tanfolyamainkat, mert a mai napig hiányoznak a tanárképzésből az ilyen irányú stúdiumok, melyek gyakorlati, módszertani segítséget jelentenének a leendő pedagógusoknak.
A továbbképzéseken egyre több megfásult kollégával találkozunk, akik belefáradtak már a szélmalomharcba. Jó érzés tapasztalni, hogy a rendhagyó tanfolyamaink által megerősítéshez, feltöltődéshez jutnak, a Kedvesház-pedagógia révén pedig hitet és megújulási lendületet kapnak egy sikeresebb pedagógiai gyakorlat megvalósításához.”
Bordács Margit